Да принудиш да прави нещо или Да го мотивираш той сам да го поиска И направи.
Това е разликата между двете.
Наскоро четох,че преди години обучението на американските "тюлени" /спец.части/ е претърпяло коренна промяна - вече не те принуждават да правиш нещо, а те мотивират ти сам да поискаш и да го постигнеш.
И резултатите били много добри.
Безспорно-принудата действа също,но тя има съществен недостатък - спира мисленето.
След години "обработка" Дисциплинирания започва да приема само постулатите,които са му набивани в главата и нищо друго.
Ражда се един фанатик,един робот.
И след време той по същата схема предава 1:1 наученото на своите ученици.
Спира развитието.Следващото поколение не е вече Следващо стъпало.
Очевидно вредна,пагубна перспектива и за обществото,за държавата.
Затова и може би вече съществува нов тип училище:
"Ето какво гласят някои принципи на това училище:
- Без часове – учениците работят върху проекти, които сами избират. Проектите се приспособяват, така че да покрият щатските изисквания по програмата.
- Без учители – учениците се консултират със “съветници”, които са на разположение през целия ден и им помагат в процеса на работа. Съветниците не преподават по традиционния начин, те по-скоро напътстват учениците.
- Без йерархия – липсва структурата директор-учетили-ученици. Съветниците са по-скоро собственици, отколкото наемни работници. Няма директор.
- Без звънци, без разписание – има определено време само за обяд и за тихо четене. Учениците сами избират как да прекарат останалото време. Ако те изостават, съветниците им помагат да наваксат отново с материала.
- Без стени – учениците работят в отворена среда и могат да общуват свободно с други ученици и съветници, когато е нужно.
- И без чистачи – учениците сами чистят тоалетните и останала част от училището.
Това училище съществува вече повече от 10 години. Учениците нямат търпение да отидат там и да прекарат деня си в приятни занимания. А статистическите данни показват, че по-голямата част от учениците се справят над средното ниво на стандартизираните тестове."
Целия материал е на :
http://www.inspirelearning.net/2009/04/%d0%b5%d0%ba%d1%81%d0%bf%d0%b5%d1%80%d0%b8%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d1%82%d0%b0%d0%bb%d0%bd%d0%be-%d1%83%d1%87%d0%b8%d0%bb%d0%b8%d1%89%d0%b5-%d0%bc%d0%b5%d1%87%d1%82%d0%b0/
ОБУЧЕНИЕ ПО МЕНИДЖМЪНТ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Рамкова учебна програма по математика (п...
Моят син беше на американски кораб - фабрика за риба. Точно това го стилулирало - че нищо не му се налага - само му се показва. Собственикът на кораба е имал еднакво държание към всеки, бил е съветник, но когато някой показва високи резултати подчертано се е държал като към по- висш, от самия него.
Всеки е зваел и сам си определял колко и за какви пари ще работи. Накрая от триста подобни кораби в Аляска, най - много риба преминала през този кораб, като са имали часове, в които са се замеряли с риба, като игра, но работното място при напускане винаги се почиствало идеално.
Свободата в отношението към процесите на обучение и работа е показателна, когато правилата и нормите не са в строги рамки, които ограничават и както казваш ти при учението това не води до развитие.
Кога ли и при нас ще стигнем до това?
:)
В този смисъл настоящата криза вероятно ще помогне.
Всички казваха преди време,че нещата са ОК и ще растат и ги слушахме - а дойде кризата и почнаха проблемите.
Може би фирмите ще започнат "да мислят",сами да анализират,а не да приемат "общественото мнение" без коментар.
Дано.
:)
Войника иска да бъде най-добрия /за "тюлен" се кандидатства доброволно, не е по заповед/ - и този подход му помага.
Ученика също иска да се изяви - от пубертета насетне Всички го искаме - и му се дава възможност Сам да избира къде,какво,как.
Разбира се - в рамките на учебната програма.
Така и в работата-нямаш абсолютна свобода, но личната ти , и преценка не са ограничени допълнително от субективни наредби,заповеди и т.н..
Границата ти е почти до там,докъдето го позволя изискването на дейността.
И ръководителя само ти помага да си изясниш нещата - ЗАБРАНЕНО му е да ти внушава решения.
Поне така ги разбирам аз нещата.
:)
25.04.2009 17:43
ВСЕ СИ МИСЛЯ ЧЕ УЧИЛИЩЕТО ДНЕС Е НЕЩО ДОСТА СБЪРКАНО КАТО ПРИДОБИВАНЕ НА ЗНАНИЯ
ИМА НАЧИНИ ДА ЗАПАЛИШ ВЪОБРАЖЕНИЕТО, НЕЩО КАТО ПРАКТИКА В КОЯТО ДА ВИЖДАШ НАУЧЕНОТО
СПОМНЯМ СИ ДИРЕКТОРА НА МОЯ СИН, МОЙ ПРИЯТЕЛ КАК МИ ГОВОРЕШЕ ЧЕ ИСКА ДА НАКАРА КЛАСА ДА НАПРАВЯТ ФИРМА И ДА УПРАВЛЯВАТ МАЛКО МАГАЗИНЧЕ И АЗ СИ МИСЛЯ ЧЕ ТОЙ Е ПРАВ ДРУГ Е ВЪПРОСА ЧЕ ЕДВА ЛИ НЯКОЙ ЩЕ МУ РАЗРЕШИ ,ТАКА И СТАНА
С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
Може магазина да не е на класа,а на училището,или общината, или на Министерство на образованието.
И в него да се провеждат "стажове" по нещо.
Може би има поле за развитие идеята.
:)
Но ние работим "по проекти" още с раждането си:
Научи се да ходиш, Да говориш ....